Przyczyny jesiennej apatii są związane ze zmianami pogody – dni robią się krótsze, temperatura spada, częściej pojawia się deszcz i wiatr. Mniejsza ilość światła oraz deszczowa szaruga za oknem wpływają na nas, niezależnie od tego, czy mocno to odczuwamy, czy nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Brak słońca jest bezpośrednim powodem naszej senności – im mniej światła słonecznego do nas dociera, tym bardziej ospali i senni jesteśmy. Ograniczony dostęp słońca powoduje także zahamowanie produkcji witaminy D3 przez nasz organizm. Niedobory D3 objawiają się niespokojnym snem, ogólnym zmęczeniem i osłabieniem, bólami stawów, mięśni i głowy, trudnością z koncentracją. Jest to witamina, która występuje w niewielu rodzajach pożywienia: w niektórych rybach (łosoś, tuńczyk, makrela), żółtku jaja oraz drożdżach. Najlepszym wyjściem jest suplementowanie tej witaminy przynajmniej od jesieni do wiosny – albo w czystej formie, albo jako kompleks witamin A+D3 albo pijąc tran. Jesienią przestajemy także jeść wiele warzyw i owoców, które przez całe lato były dla nas łatwo dostępne, stąd możemy cierpieć również na niedobór wielu innych witamin i mikroelementów. 

Na przeciwstawienie się jesiennej atmosferze ogólna recepta jest prosta – musimy zadbać o swoje ciało i umysł. Dotyczy to zarówno większej ilości snu, jak i zwrócenia uwagi na posiłki, które spożywamy, oraz aktywności, których się podejmujemy. Bardzo ważna jest dostateczna ilość snu, ponieważ jego brak potęguje spadek odporności, apatię i brak zdolności koncentracji. Nawet drzemka długości 20 minut pozytywnie wpływa na nasz umysł i zdolności. Wiele osób denerwuje się tym, że nie mogą zasnąć, gdy leżą i czekają na sen, a czas mija. Warto jest zdawać sobie sprawę, że spokojne leżenie z zamkniętymi oczami przez 20 minut tak samo regeneruje nasz organizm jak identyczna ilość snu. Nie jest wskazane, aby drzemka w ciągu dnia była dłuższa niż 30 minut, dlatego że może być ciężko się nam obudzić i wrócić do swoich obowiązków.

Dużo osób popełnia błąd i w niepogodę je tłusto, dużo i ciężko. Taki sposób sprawi, że będziemy ociężali, a nasz żołądek będzie musiał włożyć wzmożone wysiłki w trawienie naszych posiłków. Zadbajmy więc, aby skomponować dietę wzbogaconą w większe ilości owoców i warzyw.  Należy zwrócić na to większą uwagę, ponieważ dostęp do nich jest teraz utrudniony. Podstawową witaminą wspomagającą naszą odporność jest witamina C, którą łatwo dostarczyć w papryce, porzeczce, cytrusach czy brokułach. Bardzo wartościowe są dla naszego całego organizmu także orzechy i pestki. Orzechy bardzo poprawiają stan naszego układu nerwowego, a więc naszego mózgu – dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym, a także eliminują zmęczenie mięśni – dzięki zawartości magnezu. Są one energetyzujące i zawierają dużo błonnika, który pomaga na wiele dolegliwości jelit. Magnez wpływa także na ogólne samopoczucie, jego niedobór prowadzi do problemów z zębami, włosami, paznokciami, a także ogólnego zmęczenia, nudności i pojawienia się złego samopoczucia i stanów lękowych. Magnez znajduje się także w gorzkiej czekoladzie, zielonych warzywach (np. szpinak) oraz roślinach strączkowych (fasola, groch, soja, soczewica). Rozgrzewający koktajl jest czymś, o czym powinnaś pomyśleć każdego dnia, gdy nie masz energii – miód, cytryna i ciepła woda.

Pomimo tego, że wiatr i deszcz nie zachęcają do wychodzenia z domu, kiedy nie jest to konieczne, warto przemóc się i czasem pójść na spacer, do sklepu po lżejsze produkty wybrać się piechotą. Ruch wyzwala w naszym organizmie endorfiny, czyli hormony szczęścia. W przypadku naszej profesji, jaką jest opieka nad osobami starszymi, często nie musimy narzekać na brak ruchu. Jednakże spacer na świeżym powietrzu, podczas którego możemy odpocząć, zatopić się w myślach, jest dla naszego organizmu zupełnie innej jakości wysiłkiem, który przynosi profity. Złe natlenienie organizmu również może być powodem złego samopoczucia, a mieszkając w miejscu pracy bardzo często możemy zapomnieć o tym, aby choćby od czasu do czasu się przewietrzyć. Warto wybrać się na 10-minutowy spacer przed położeniem się spać.

Nie zapomnij także o czasie na swój relaks. Weź ciepłą kąpiel, znajdź czas specjalnie na nią, urozmaić wodę zapachami. Może to być relaksujący olejek lawendowy albo może rozgrzewająca mieszanka – wsyp do wody kilka goździków, dwie łyżki cynamonu i trochę skórki z pomarańczy. Może warto bardziej o siebie zadbać? Prosty sposób na naturalny rozgrzewający piling, który poprawi krążenie – cukier trzcinowy, oliwa z oliwek, olejek pomarańczowy i starty imbir. Podczas kąpieli wmasowuj go w skórę.  Poza tym, że imbir i pomarańcza to bardzo dobre połączenie zapachowe na zimne dni, to jeszcze imbir działa na skórę ujędrniającą, a pomarańcza oczyszczająco.

Pamiętaj, że jesień jest smutnym, refleksyjnym czasem i po prostu pozwól sobie na chwilę słabości – nikt nie jest doskonały i nie martw się dodatkowo swoim gorszym humorem, ponieważ to nie tylko go nie poprawi, ale jeszcze spotęguje.

Praca opiekunki osoby starszej jest wymagającą i trudną pracą. W okresie jesiennym jest to jeszcze trudniejsze – pracujemy z innym człowiekiem, zarówno jego gorszy humor wpływa bezpośrednio na nas, jak i nasz humor bezpośrednio wpływa na niego. Nie możemy pozwolić na to, by taka pętla powodowała coraz gorsze nastroje – zarówno nasze, jak i seniora. Miejmy świadomość przyczyn gorszego humoru, spróbujmy zwalczyć jesienną chandrę. Życzymy dużo ciepła i uśmiechu, Drogie Opiekunki!

Zasady rekrutacji

Proces rekrutacyjny nie jest skomplikowany. Po pomyślnym przebiegu rozmowy telefonicznej oraz weryfikacji umiejętności językowych, przygotowujemy kwestionariusz osobowy kandydata, który przedstawimy rodzinie Niemczech zainteresowanej pozyskaniem opiekunki lub opiekuna.

http://www.eurocare.com.pl/dla-opiekunki/aktualnosci/355-aktualnosci-20