Wysiłek fizyczny ma zbawienny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Dzięki niemu obniża się ciśnienie tętnicze, które naturalnie z wiekem zwiększa się i staje się powodem wielu uciążliwych powikłań. Osoby starsze bardzo często prowadzą siedzący tryb życia, ma na to wpływ brak aktywności zawodowej i towarzyskiej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy są osłabione mięśnie, więc osobie starszej dużo trudniej jest wykonywać codzienne czynności. Ale nie tylko mięśnie są problemem. Ograniczona aktywność fizyczna sprzyja  mechanicznemu osłabieniu kości, co zwiększa ich podatność na złamania. Wpływa także niekorzystnie na stawy – zmniejsza się smarowanie stawu, może nastąpić jego zwyrodnienie. Odpowiednio dobrany trening może także niwelować skutki osteoporozy. Ćwiczenia poza zbawiennym wpływem na całe ciało mają także wpływ na samopoczucie seniora oraz jego kondycję psychiczną. Udowodniono naukowo, że ćwiczenia u seniorów opóźniają pojawienie się takich chorób jak choroba Alzheimera czy demencja. Poza tym odpowiednio intensywny wysiłek zwyczajnie poprawia humor oraz relaksuje.  

Ćwicząc z osobą starszą należy pamiętać o tym, że będzie miała ona problemy z poruszaniem się czy utrzymaniem równowagi, a także trudniej jest jej nabywać nowe umiejętności ruchowe. Należy przygotować się na zwiększone ryzyko upadku oraz uzbroić się w cierpliwość. Ciężko jest jednak określić jednoznacznie, jakie ćwiczenia są odpowiednie dla seniorów, ponieważ jest to grupa o największych różnicach w motoryczności: jej spora część to osoby bardzo chore, nieporuszające się lub poruszające się na wózku, ale równie liczna część to osoby w stu procentach samodzielne, a nawet aktywne zawodowo. Przed podjęciem jakichkolwiek działań w kwestii aktywizacji i rehabilitacji osoby starszej warto sięgnąć po profesjonalną poradę, ponieważ każda choroba ma swoje przeciwwskazania i opiekunka osoby starszej musi wziąć pod uwagę, jakie czynności z podopiecznym może wykonywać. Wybór określonych aktywności powinien być uzależniony od stanu zdrowia, a także sprawności ruchowej, wydolności i motywacji podopiecznego. To, jak duże obciążenia będzie brał na siebie podczas tych aktywności, należy uzależnić zaś od wieku i chorób, na które cierpi senior. Najlepszą metodą, aby to określić jest przeprowadzenie prób wydolności i testów czynnościowych. 

Najważniejsze w aktywizacji osób starszych jest to, aby rozpocząć ją możliwie jak najwcześniej, mieć na względzie jej długofalowość oraz nie zapomnieć o systematyczności. Należy wziąć pod uwagę trzy rodzaje ćwiczeń – wytrzymałościowe, siłowe oraz rozciągające. Dobrym wyborem dla osoby starszej jest gimnastyka, z uwagi na wszechstronny rozwój ciała oraz możliwość bardzo dobrego dostosowania ćwiczeń do możliwości seniora. Warto też przyjrzeć się nowym trendom w tym względzie, czyli ćwiczeniom łączącym ćwiczenie ciała z ćwiczeniem umysłu. Taką metodą jest Tai Chi, na które składają się powolne i łagodne ćwiczenia. Są one odpowiednie nawet dla osób starszych, przewlekle chorych. Polegają one na świadomym kontrolowaniu ruchów ciała. Senior poznaje swoje możliwości, zyskuje świadomość swojego ciała, którą utracił przez wiek, a ćwiczenia prowadzą także do zwiększenia elastyczności i wytrzymałości mięśni. Dzięki tym ćwiczeniom stan zdrowia osób starszych ulega poprawie bez ryzyka pogłębienia istniejących już zaburzeń, a także wpływają one pozytywnie na funkcje poznawcze.

Innym rodzajem treningu są ćwiczenia wytrzymałościowe, takie jak spacery, nordic walking (spacery ze specjalnymi kijkami), pływanie. Nie powinny być one wykonywane przez osoby o obniżonej wydolności częściej niż raz na dwa dni. Naukowa literatura poleca, w przypadku aktywnych seniorów, dwa tego typu treningi w tygodniu, po 30 minut każdy. Ćwiczenia rozciągające są odpowiednie dla osób starszych w każdym wieku i w każdym stanie, powinny być wykonywane każdego dnia po 5-10 minut. Jeśli senior nie jest mobilny, to opiekunka może pomóc go zaktywizować, choćby w minimalnym stopniu, poprzez poruszanie jego kończynami i przytrzymywanie ich w skrajnych pozycjach. Należy bardzo uważać, aby nie wyrządzić podopiecznemu krzywdy i wykonywać ruchy w takim zakresie, jaki jego ciało jest w stanie bezboleśnie przyjąć. Inną formą utrzymania ciała seniora w lepszej kondycji, gdy on sam jest już ruchowo niepełnosprawny, są masaże mięśni. Nie możemy także zapominać, że leżący tryb życia nie zawsze oznacza brak możliwości wykonywania jakiegokolwiek ruchu. Dużo lepsze dla naszego seniora będzie, gdy sam będzie wykonywał jakąś prostą czynność, niż gdyby został z niej wyręczony. Może być to dodatkowe zadanie wymagające cierpliwości od opiekunki, ponieważ senior sam siebie nie obsłuży z taką zwinnością i na pewno zajmie mu to dużo więcej czasu, który opiekunka musi w takiej sytuacji poświęcić na cierpliwe obserwowanie jego zmagań, by być gotowa na ewentualną pomoc.  

Jakie ćwiczenia można wykonywać z mobilnym, ale nie w pełni sprawnym podopiecznym? Należy dostosować poziom ćwiczeń do możliwości seniora, ale tak naprawdę większość ćwiczeń znanych nam ze szkoły będzie odpowiednia w uproszczonych wersjach. Delikatne wymachy zgiętych rąk, kręcenie nadgarstkami albo kostkami, a dla seniorów, którzy bez problemu utrzymują pionową pozycję ciała – także biodrami. Warto pamiętać, że osoba, która do tej pory prowadziła zupełnie siedzący tryb życia będzie teraz niezdolna do jakichkolwiek ruchów w szerszym zakresie niż taki, którego potrzebowała do tej pory. Nie warto jej także przeciążać i nawet jeśli wykaże entuzjazm i zainteresowanie ćwiczeniami, należy stopniowo ją rozruszać, poświęcając na ćwiczenia każdego dnia kilka minut więcej. 

Co jeśli senior nie chce współpracować i nie wykazuje chęci do ćwiczeń? Wtedy dobrym pomysłem może być namówienie podopiecznej lub podopiecznego na wspólne ćwiczenia. Nie zostawiajmy ich z tym samych, dużo raźniej im będzie, gdy opiekunka będzie ćwiczyć z nimi. Mogą się czuć nieswojo i wstydzić swojej niedołężności. Dlatego trzeba przemyśleć, jakie ćwiczenia będą w stanie wykonywać i ewentualnie im w nich pomóc. Nie ma się co martwić tym, że się zmęczymy. Na początek podnoszenie wyprostowanych rąk na boki siedząc prosto na krześle albo podnoszenie nóg może się okazać dla seniora nie lada wyzwaniem. Gdy senior odmówi dołączenia do ćwiczeń, warto mimo wszystko samemu ćwiczyć, nawet kilka minut raz na dzień albo dwa, aby podopieczny zobaczył, że nie ma się czego wstydzić. Ważna jest również rozmowa i uświadomienie seniorowi wszystkich dobrodziejstw, jakie płyną z racji zwiększonej aktywności fizycznej, zarówno tych dotyczących ciała, jak i umysłu. 

Aktywizowanie osób starszych jest tematem bardzo często pomijanym, ponieważ w natłoku ważnych obowiązków, koniecznych do zaspokojenia podstawowych potrzeb podopiecznego, może zabraknąć zarówno czasu, jak i motywacji do dodatkowego działania. Jednakże ćwiczenia z podopiecznym mogą zwiększyć zarówno komfort pracy opiekunki, jak i jakość życia podopiecznego, dlatego warto zastanowić się nad wprowadzeniem ich do swojej codzienności. Wymaga to pewnego poświęcenia ze strony opiekunki, ale także może pomóc rozwinąć lepiej jej relację z podopiecznym, a nawet zadziałać terapeutycznie i mieć pozytywny wpływ na jego zdrowie i samopoczucie. 

  • Poleć nam swoją koleżankę

    Poleć nam swoją koleżankę

    odbierz 400zł premii!

  • 1
  • 2

Zasady rekrutacji

Proces rekrutacyjny nie jest skomplikowany. Po pomyślnym przebiegu rozmowy telefonicznej oraz weryfikacji umiejętności językowych, przygotowujemy kwestionariusz osobowy kandydata, który przedstawimy rodzinie Niemczech zainteresowanej pozyskaniem opiekunki lub opiekuna.

http://www.eurocare.com.pl/dla-opiekunki/aktualnosci/160-aktywizacja-i-rehabilitacja-osob-w-podeszlym-wieku